Premier League 2020/21: Liverpool 4-3 Leeds United

Share on facebook
Share on twitter

Perlawanan tumpuan dan ditunggu-tunggu peminat bola sepak bagi minggu pembukaan Premier League musim 2020/21 menemukan penyandang juara Liverpool dan Leeds United.

Corak permainan dan falsafah bola sepak yang diterapkan oleh Marcelo Bielsa kepada pasukan Leeds sangat di dambakan ramai untuk melihatnya dan ternyata tidak mengecewakan.

Marcelo Bielsa dua musim lalu hampir membawa Leeds ke Premier namun telah kecundang di saat akhir dan mereka tidak berdepan masalah untuk berjaya pada musim lalu.

Pengurus berasal dari Argentina itu merupakan mahaguru yang menjadi rujukan dan menjadi idola Pep Guardiola.

Mohamed Salah membuka tirai jaringan perlawanan melalui sepakan penalti selepas percubaan beliau sangat jelas terkena tangan pemain Leeds United, Robin Koch.

Jack Harrison telah menjaringkan gol penyamaan 8 minit kemudian dengan satu gerakan solo yang sangat memukau menewaskan barisan pemain pertahanan terbaik dunia.

Memotong dari tepi Jack Harrison mudah melepasi Arnold, memperdaya Joe Gomez, Trent Alexander-Arnold cuba mengejar tetapi gagal, Virgil Van Dijk datang membuat terjahan gelungsur juga hamoa.

Rembatan Jack Harrison ternyata gagal diselematkan oleh penjaga gol terbaik dunia, Allison Becker.

Illan Meslier yang keluar dari kawasan gol hampir saja dihukum oleh jaringan Sadio Mane dengan satu jaringan cantik gelembungan buaya tapi sayang gol itu dibatalkan kerana offside.

Virgil Van Dijk kembali meletakkan Liverpool dihadapan dengan satu sundulan tajam dengan lonjakan sesedap rasa hasil sepakan penjuru Andrew Robertson.

Pascal Struijk hampir menjaringkan gol sendiri paling cantik musim ini dalam cubaan menegeluarkan percubaan Liverpool namun berjaya ditepis keluar oleh Illan Meslier.

Pada minit ke-30 Patrick Bamford kembali mengimbangi kedudukan hasil permainan penuh bersahaja lebih tepat aksi bodoh Virgil Van Dijk dalam mengeluarkan bola.

Kerana kebodohan Van Dijk bola sampai kepada Patrick Bamford dan sekali lagi Alisson Becker tertewas.

Dua minit kemudian Mohamed Salah cuba menutup kebodohan Van Dijk dengan jaringan ketiga Liverpool hasil satu rembatan padu. Boom! Sedar-sedar bola sudah terkulai di dalam gawang.

Separuh masa pertama yang sungguh menghiburkan disajikan oleh kedua-dua pasukan terutamanya Leeds United yang kembali ke aksi bola sepak peringkat tertinggi.

Lima belas minit separuh masa kedua menyaksikan Leeds kehilangan rentak dan gagal meneruskan momentum seperti babak pertama serta banyka kehilangan bola.

Liverpool gagal mengambil kesempatan itu dan banyak mesia-siakan peluang.

Namun Leeds kembali menyerap tekanan dan dapat mecari ketenangan, akhirnya pada minit ke-66 Mateusz Klich kembali mengikat kedudukan dengansatu voli cantik.

Sekali lagi berpunca dari sepakan percuma, Van Dijk berjaya menjaringkan gol melalui satu rembatan jarak dekat yang sungguh padu.

Tapi sayang kekasaran Curtis Jones ke atas pemain Leeds menyebabkan jaringan Van Dijk dibatalkan.

Liverpool terus mengganas bagi mencari gol kemenangan dengan permainan berbaki 10 minit lagi dab tekanan jelasmenimpa kepala Liverpool.

Akhirnya usaha Liverpool mendatangkan hasil dengan cara yang mudah, Fabinho dijatuhkan dan sepakan penalti dihadiahkan.

Mohamed Salah tampil mengambil tanggunjawab dengan satu rembatan padu ke bahagian tengah untuk gol kemenangan dan hatrik untuk Salah.

Pemain Mesir itu menjadi pemain Liverpool pertama mencetak hatrik pada hari pertama musim baharu sejak John Aldridge melakukan perkara sama pada 1988/89 menentang Charlton.

Salah juga menjadi pemain Liverpool pertama menajringkan gol pada hari pembukaan liga untuk 4 musim berturut-turut dan manusia kedua di Premier League selepas Teddy Sheringham.

Liverpool (4-3-3): Alisson 5.5; Alexander-Arnold 5 (Matip 89), Gomez 5.5, Van Dijk 6, Robertson 6.5; Keita 6 (Fabinho 58, 6), Henderson 6 (Jones 66, 5), Wijnaldum 6; Salah 8, Firmino 5, Mane 6

Subs: Adrian, Milner, Origi, Minamino

Leeds (4-1-4-1): Meslier 6; Ayling 7.5, Koch 5, Struijk 6, Dallas 6; Phillips 7.5; Costa 6.5, Klich 7.5 (Shackleton 81), Hernandez 7 (Roberts 62, 5.5), Harrison 7.5; Bamford 6.5 (Rodrigo 62,5)

Subs: Poveda-Ocampo, Alioski, Casilla, Casey

BACA:  Lapan Pemain One Season Wonder Di Premier League
Share on facebook
Share on twitter