UCL 2022/23: Rangers Lunyai Dibelasah Liverpool 7-1, Salah Hatrik 6 Minit

Liverpool melalui minggu yang sukar selepas kalah di tangan Arsenal minggu lalu. Dan dalam aksi di Ibrox, kesengsaraan itu seolah olah berterusan apabila pasukan tuan rumah di hadapan dengan gol awal.

Namun itu tidak mematahkan semangat juara eropah enam kali yang ada piala ori disimpan dalam kabinet pasukan mereka.

Liverpool bangkit daripada ketinggalan satu gol untuk membelasah Rangers 7-1 di Stadium Ibrox dalam Liga Juara-Juara petang ini, dengan naib juara Liga Perdana Scotland itu tunduk keluar daripada pertandingan itu di hadapan penyokong sendiri.

Pemain gantian Mohamed Salah menjaringkan hatrik terpantas dalam sejarah Liga Juara-Juara, dengan gol pertama dan ketiga pemain sayap Mesir itu hanya berselang enam minit dan 12 saat ketika The Reds menjadikannya detik luar biasa dalam separuh masa kedua yang dikuasai sepenuhnya The Reds.

Dalam aksi sebelum ini Rangers bernasib baik untuk hanya kalah 2 gol. Kerana Liverpool turut tampil sangat dominan dan melakukan banyak percubaan.

Scott Arfield sebelum ini telah menghantar Ibrox ke dalam khayalan dengan menyempurnakan hantaran Ryan Jack semasa serangan balas yang lancar dan berseni daripada tuan rumah, dengan bekas pemain tengah Burnley itu dengan kemas memasukkan bola ke sudut bawah dan di luar jangkauan Alisson Becker pada minit ke-17.

Bagaimanapun, Roberto Firmino meneruskan prestasi cemerlangnya untuk menjaringkan gol untuk membawa pasukan pelawat menyamakan kedudukan menerusi sepakan sudut Kostas Tsimikas tujuh minit kemudian.

Di mana penyerang Brazil itu menewaskan James Tavernier di tiang terdekat untuk melakukan tandukan kilas tepat pada masanya ke belakang gawang.

Ranger kelihatan sedikit mengancam pada separuh masa pertama yang agak tenang, dengan Fashion Sakala menewaskan Tsimikas semuanya berakhir di sayap kanan sebelum memotong bola untuk mencari Arfield, yang kali ini menyaksikan percubaannya disekat oleh Ibrahima Konate.

Tuan rumah kehilangan pertahanan utama Connor Goldson akibat kecederaan paha yang berpotensi kecederaan serius beberapa saat sebelum rehat.

Dengan ketiadaan bekas pertahanan Brighton & Hove Albion itu amat dirasai ketika pasukan Jurgen Klopp melakukan rusuhan dan amukan untuk memastikan kemenangan selesa dan hanya satu mata sahaja memisahkan mereka untuk mara ke pusingan akhir peringkat kalah mati.

Firmino menyerlahkan kehebatan pelawat, dengan meletakkan mereka di hadapan. Firmino menyempurnakan hantaran lintang Joe Gomez, sebelum pemain Brazil itu tanpa mementingkan diri melorongkan bola ke arah Darwin Nunez, yang dengan tepat melencongkan bola leret di luar jangkauan Allan McGregor dan menerpa gawang di sudut jauh untuk memberi ruang kepada Liverpool bernafas.

Kemudian, persembahan telah dirampas oleh Salah sepenuhnya selepas dia diperkenalkan pada minit ke-68.

Pemain berusia 30 tahun itu menunjukkan kemahiran dan ketenangan yang mempesonakan untuk ketiga-tiga gol tanda dagangannya, yang masing-masing dicipta oleh rakan pemain gantian Diogo Jota.

Salah kini berjaya mencatatkan rekod unik dengan hatrik terpantas dalam UCL dari segi jarak gol.

Dia mengatasi rekod Befetimbi Gomis yang dicipta pada 2011.

Tidak cukup dengan enam gol, Harvey Elliott menyumbat gol pertamanya di Eropah lewat perlawanan. Awalnya gol itu dibatalkan kerana penjaga garisan menaikkan bendera ofsaid. Namun VAR ternyata mengasihi Elliot dan memberikan pemain 19 tahun itu gol UCL pertamanya.

Tamat perlawanan Liverpool menang 7-1 ke atas Rangers. Yang kini cuba merampas slot ke Europa League. Pertandingan yang mereka berjaya mara sehingga ke final musim lalu. Namun tugas itu sangat sukar kerana mereka perlu menentang Napoli dan Ajax.

Susunan pemain

Rangers: Allan McGregor; James Tavernier, Connor Goldson (Leon King 45′), Ben Davies, Borna Barisic; Ryan Jack (Steven Davis 60′), John Lundstram; Junior Fashion Sakala (Rabbi Matondo 76′), Scott Arfield, Ryan Kent (Scott Wright 76′); Antonio-Mirko Colak (Alfredo Morelos 76′).

Liverpool: Alisson; Joe Gomez, Ibrahima Konate (James Milner 79′), Virgil Van Dijk, Konstantinos Tsimikas (Andy Robertson 68′); Jordan Henderson (Thiago Alcántara 68′), Fabinho, Harvey Elliott; Roberto Firmino (Diogo Jota 73′), Darwin Nunez (Mohamed Salah 68′), Fabio Carvalho.

BACA:  Roy Hodgson Pernah Salah Jual Pemain Kerana Keliru Dengan Nama Ketika Kendali Liverpool