El Clasico 2020/21: Barcelona 1-3 Real Madrid

Share on facebook
Share on twitter

El Clasico perlawanan bola sepak antara yang tersengit di muka bumi ini berlangsung di bumi Sepanyol bagi musim 2020/21 sudah pasti melibatkan pasukan Barcelona dan Real Madrid.

Ramai berpendapat kemeriahan dan kehangatan El Clasico sudah menjadi sejuk serta kurang menyengat sejak pemergian Cristiano Ronaldo ke Serie A untuk bersama Juventus.

Mungkin benar pendapat itu namun El Clasico ini bukanlah semata-mata pertembungan antara Cristiano Ronaldo dan Lionel malah menjangkau lebih dari itu dan sentiasa panas sepanjang zaman.

Perseteruan kedua-dua kelab gergasi ini bukanlah bermula dari 2013, atau 2009 malah lebih lama dari itu. Pada tahun 1930-an, Barcelona menjelmakan diri sebagai satu kelab yang mencabar pasukan ibu kota Sepanyol.

Ditambah pula presiden kelab Barcelona ketika itu Josep Punyol telah ditangkap dan dihukum tanpa perbicaraan oleh kerajaan Sepanyol di bawah diktator pemerintahan tentera Francisco Franco kerana Josep merupakan pemimpin parti Republikan yang memperjuangkan demokrasi.

Keadaan politik Sepanyol bertambah parah apabila Franco yang memimpin bersama sahabatnya Miguel Primo di Rivera telah mengharamkan kesemua bahasa dan budaya setempat seperti di Catalan, Seville dan kesemua wilayah di Sepanyol dan mereka perlu menyerap dan mengamalkan budaya Madrid atau Castille.

Disebabkan itu juga Barcelona mula menggunakan moto Mes Que Un Club – Lebih Dari Sebuah Kelab – untuk menaikkan semangat rakyat Catalan menentang penjajahan Madrid.

Semangat melawan ini terus dibawa di dalam bola sepak dan kekal hingga ke hari ini sehinggakan jarang ada pemain yang akan berpindah di antara kedua-dua kelab sama ada secara terus atau melalui kelab lain.

Barcelona sangat huru-hara musim ini dengan saga kekecewaan Lionel Messi yang mahukan penceraian serta penindasan ke atas Luis Suarez selepas tewas teruk kepada Bayern Munich.

Real Madrid pula mencetuskan tanda tanya dan berkelakuan aneh apabila tidak aktif dalam jendela perpindahan untuk mendapatkan pemain bintang. Sangat misteri.

El Clasico musim 2020/21 berlangsung dengan rancak dan kacak sekali dan selepas 10 minit permainan berlangsung kedudukan sudah terikat 1-1 dengan aksi kejar mengejar.

Real Madrid terlebih dahulu di depan kurang 5 minit permainan hasil jaringan Federico Valverde yang menyudahkan hantaran Karim Benzema dengan satu rembatan padu.

Namun jaringan tersebut hanya kekal selama 3 minit sahaja apabila pemain penyerang muda sensasi Barcelona, Ansu Fati menyamakan kedudukan selepas mudah menolak masuk umpanan Jordi Alba.

Gol keempat Ansu Fati musim ini di La Liga untuk kelab Catalan dan menjadi pemain termuda menjaringkan gol dalam perlawanan El Clasico.

Seperti biasa Barcelona kan mendominasi penguasaan perlawanan namun Real Madrid bukan biasa-biasa dan sangat padu menutup segala ruang dan peluang yang cuba dilakukan Barcelona.

Tony Kroos menjadi jeneral di tengah padang untuk separuh masa pertama.

Separuh masa pertama berakhir tanpa jaringan tambahan sehinggalah minit ke-63.

Ketua pasukan Real Madrid dan pertahanan kental yang juga penjaring gol, Sergio Ramos meletakkan Real Madrid kembali di depan melalui sepakan penalti.

Penalti dihadiahkan selepas Clement Lenglet telah dikesan oleh pengadil telah menarik baju Sergio Ramos dengan bantuan Video Assistant Referee(VAR).

Luka Modric yang masuk menggantikan Federico Valverde pada minit ke-69 melengkapkan kemenangan bergaya Real Madrid dengan jaringan yang sangat jahat.

Mengutip bola muntah dari terpaan Neto yang keluar jauh dari gawang, Luka Modric telah mengayamkan Neto dengan acahan kiri dan kanan sebelum berjaya lepas.

Cubaan pemain pertahanan Barcelona menutup ruang tidak kesampaian apabila Modric telah melakukan satu cubaan dengan menggunakan bahagian luar kaki.

Thibaut Courtois sangat cemerlang dalam perlawanan ini dalam menafikan segala percubaan Barcelona.

Gol Velverde dan Ansu Fati

Gol Ramos

Gol Modric

Barcelona XI: Neto; Dest, Piqué, Lenglet, Jordi Alba; Busquets, De Jong; Pedri, Coutinho, Ansu Fati; Messi.

Real Madrid XI: Courtois; Nacho, Varane, Sergio Ramos, Mendy; Valverde, Casemiro, Kroos; Asensio, Benzema, Vinícius Junior.

BACA:  James Rodriguez Gembira Bersama Bayern, Tidak Fikir Mengenai Kepulangan Ke Real Madrid
Share on facebook
Share on twitter