Carragher: “Van Dijk Lebih Bagus Dari Vidic”

Jamie Carragher telah mempertahankan Virgil van Dijk dan mendakwa bahawa pertahanan Liverpool itu ‘jauh lebih baik daripada Nemanja Vidic’.

Pemain antarabangsa Belanda itu menerima kritikan di media sosial kerana prestasinya dalam keputusan seri 2-2 The Reds dengan Arsenal pada petang Ahad, dengan tumpuan khusus kepada peranannya dalam gol pertama.

Van Dijk secara tidak sengaja, dalam percubaan untuk mengeluarkan bola, menghantarnya ke laluan penyerang Arsenal Gabriel Martinelli – yang terus menjaringkan gol.

Beberapa saluran media sosial menyiarkan mengenai prestasi bek tengah itu, dengan satu menunjukkan bahawa van Dijk telah mengalami ‘kejatuhan’ dalam tahap dan merujuk perbandingan sebelumnya dengan ‘Terry, Kompany, Rio dan Vidić’.

Carragher melalui Twitter pada pagi Isnin untuk menegur kritikan tersebut dan menegaskan bahawa pertahanan Liverpool itu kekal sebagai ‘bek tengah terbaik dalam liga’.

Carragher menulis: “VVD jauh lebih baik daripada Vidic, yang merupakan CB terbaik, tetapi adakah anda lupa persembahannya menentang Torres?”

Ini merujuk kepada masa sukar yang Vidic lalui ketika mengawal Torres apabila Liverpool menang 4-1 di Old Trafford pada Mac 2009.

Pemain Sepanyol itu menjaringkan gol dan Vidic dibuang padang.

Carragher menambah: “Rio & JT mempunyai musim yang buruk dalam karier mereka seperti semua pemain, VVD mengalaminya sekarang. Tiada CB dalam era PL yang pernah memberi kesan VVD kepada pasukan.”

“Tidak kira CB terbaik dalam liga, dia telah menjadi pemain terbaik dalam liga bersama KDB selama empat tahun sebelum ini.”

“Kita tidak pernah bercakap tentang CB lain sebagai pemain terbaik sebelum ini, itu menunjukkan tahap dia berada.”

Pemain pertahanan tengah itu mendapat kritikan daripada pakar Sky Sports, Roy Keane dan Gary Neville kerana peranannya dalam dua gol Arsenal pada hari itu.

Gabriel Jesus meletakkan Gunners mendahului 2-0 hanya 20 minit kemudian, bangkit tinggi di atas Virgil van Dijk, yang berdiri dan memerhati hantaran lintang Martinelli di atas kepalanya, membolehkan penyerang Arsenal itu menanduk melepasi penjaga gol.

Ketika menganalisis gol, Keane berkata: “Benar-benar pertahanan yang lemah. Liverpool tidak melakukannya. Tiada intensiti. Jeus berdiri di tengah-tengah kotak.”

“Van Dijk hanya memerhatikan bola. Tiada tekanan pada bola. Terlalu mudah untuk Arsenal. Saya yakin dia tidak percaya dengan nasibnya.”

Neville kemudian menambah: “Terdapat unsur tuah dalam empat bek Liverpool itu. Anda boleh mempertahankan mereka kerana mereka mempunyai kredit selama bertahun-tahun, persembahan, tetapi ia menjadi sangat sukar.”

“Mereka tidak melakukan perkara asas. Walaupun ada di sana, Trent tidak memecut ke belakang. Van Dijk tidak fokus bola melintasinya. Ini tahap budak sekolah,” tambahnya.

Van Dijk telah membuktikan dirinya sebagai salah satu pertahanan terbaik di dunia sepanjang karier Liverpool yang sarat dengan trofi, tetapi, seperti rakan sepasukannya bergelut untuk mencari konsistensi musim ini.

Pengulas perlawanan Martin Tyler cuba menyuntik sedikit jenaka ke dalam majlis itu sambil membandingkan pertahanan Van Dijk menentang Arsenal dengan bekas pemain pertahanan Liverpool, Jamie Carragher.

Carragher adalah sebahagian daripada pasukan pengulas perlawanan Sky bersama Neville dan dibelasah oleh rakan-rakannya ketika mereka merujuk perlawanan sengitnya menentang penyerang legenda Arsenal Thierry Henry pada 2004.

Tyler menyindir kekasaran Van Dijk, “mengingatkan saya tentang Carragher vs Henry.”

Tyler kemudian menambah, “Ia mungkin ulang tahun Carragher vs Henry. 9 April,” sebelum Carragher membalas, “Sky tidak pernah segan untuk menunjukkannya.”

Rio Ferdinand kemudian membawa perdebatan itu di media sosial beliau.

Dan peminat turut berbagi pendapat. Ada yang menyatakan bahawa pundit tidak seharusnya membezakan pemain di dua era berbeza.

Ada peminat menyatakan bahawa Vidic adalah pertahanan tengah terbaik dalam sejarah EPL.

Namun ada juga menegaskan bahawa Van Dijk seorang yang memberikan impak besar dalam transformasi Liverpool di bawah Klopp yang menjadikannya sebagai bek tengah paling penting pada eranya di Liverpool.

BACA:  Van Dijk Teruja Tunggu Musim Hadapan - "Liverpool Tetap Power Tanpa Champions League"